Farklı Kanal Stratejisi Türleri Nelerdir?
Üreticiler üç ana kanal stratejisi kullanarak ürünlerini
pazarlayabilir: doğrudan, dağıtım ve perakende. Bu kanal stratejileri,
ürünlerin akışını tüketicilerin ellerine kontrol etmek için tek yöntem olarak
kullanılabilir veya birlikte kullanılabilirler. Stratejiler birbiriyle
kombinasyon halinde kullanılırsa, kanal çatışmasından kaçınmak için özen
gösterilmelidir.
Doğrudan bir
kanal stratejisi seçen üreticiler bir ortak veya "aracı" kullanmadan
ürünlerini kendileri satıyorlar. İşletmeler arası anlaşmalar genellikle
doğrudan bir şekilde ele alınır. Örneğin, bir isim-marka bilgisayar üreticisi, KOSGEB kredi başvurusubüyük bir kişisel bilgisayar (PC)
siparişini doğrudan büyük bir şirkete satabilir, çünkü siparişin boyutu çok
önemlidir.
Bir dağıtım stratejisi, birçok şirket için en etkili
olanıdır; çünkü bu, ürünü yapma konusundaki temel yetkinliklerine
odaklanmalarını sağlarken, bireysel müşterilerin ellerine geçme konusunda
endişelenmemelerini sağlar. Önceki örnekte, bilgisayar üreticisi, siparişin
bilgisayar üreticisinden teslim alınmasını ve daha sonra makinelerin kurulumunu
gerçekleştiren katma değerli bir satıcı (VAR) ile ortak olabilir. Bunun
avantajı, üreticinin satışı gerçekleştirmesidir, ancak müşteri hizmetleri
sorunlarını veya uygulamalarını ele almak zorunda değildir. Aracı veya VAR, işi
için telafi edilmelidir, ancak, bu, üreticinin karlarını keser. Üreticiler bu
nedenle dağıtımın doğrudan kanal stratejilerine göre maliyet faydalarını belirlemelidir.
Perakende pazarında ürün satmayı tercih etmek bir çeşit
dağıtım stratejisidir. Örneğin, bir kağıt tedarikçisi, nihai müşteriye yeniden
satış için doğrudan bir ofis satış mağazasına mal satabilir. Superstore, ürünü
üreticiye bir son müşteriye dağıtır. Bu durumda, kağıt tedarikçisi doğrudan son
müşterilere satmazdı. Perakende kanal stratejileri tipik olarak fiziksel
binalar veya çevrimiçi olarak vitrinlerle karakterize edilir.
Bazı işletmeler, kanal stratejilerini birleştirerek hibrid
bir modelden satış yapmayı tercih ediyor. Örneğin, bazı yazılım şirketleri
ürünleri doğrudan son kullanıcılara satacak ve bilgi teknolojisi danışmanları
aracılığıyla da satış yapacaklar. Bu gibi durumlarda, satış potansiyelinin
üstesinden gelmemesi için olası satış ve bölgeler yakından izlenmelidir.
Tipik
olarak, şirketlerin kanal stratejilerini tanımlamaları, pazarlama planlarını
geliştirmeye yardımcı olur. Bir firmanın ürünleri doğrudan, dağıtım veya
perakende model yoluyla satmayı seçip seçmemesi, pazarlama stratejilerinin
seçimini etkileyecektir. Örneğin, bir gerilla pazarlama stratejisi tipik olarak
küçük bir bütçeyle büyük bir sıçrama yapmak isteyen bir perakende stratejisine
sahip bir çevik şirket için iyi çalışır. Bu tür kampanyalar, İşkur işsizlik maaşıtipik olarak,
şirketin markasını hedeflenen tüketici "karşısında" ortaya
koymaktadır. Bununla birlikte, dağıtım yoluyla satış yapan bir şirket, bir
satıştan sonra bir ortağa verilen ikramiyeler olan "spiff" i kullanan
bir pazarlama stratejisini seçebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder